100 város

Külföldi városok élményei földön, vízen, levegőben

Prága, ahol a feladat adott: enni, inni, sétálni

2018. november 01. 12:40 - 100VárosKrisz

Jobbnál jobb ételek, kiváló sörök és elképesztően sok látnivaló. Én így összegeztem magamban Prágát a 2017. novemberi utunk végén. Hideg volt már, de élveztük a túrát. Ráadásul ezen kívül is több szempontból érdekes útról van szó.

Első utam Ryanairrel

Én szinte minden repülőút alkalmával elgondolkozom azon, hogy mennyire jó néhány óra alatt egy tök más városban lenni, amit korábban csak képeken és videókon láttam. Ez itt különösen igaz volt, mert a repülőnk papíron is csak 70 percet repül, de ez a valóságban inkább 55-60 perc. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy kb. 20 percet töltöttünk utazómagasságon. Szinte nincs is idő eladni a Ryanair kaparós sorsjegyeket. Első Ryanair utam volt, ezért meglepődtem, hogy a gépen kaparós sorsjegyet is próbálnak eladni. Elvileg alapítványt is támogatsz a megvásárlásával, de azért mégis csak szokatlan.

Bejutás a belvárosba

A Václav Havelről, a cseh íróról és politikusról, a Cseh Köztársaság korábbi elnökéről elnevezett repülőtérre érkezésünk után azonnal a buszmegállók irányába indultunk, mert a 17 órás landolás még lehetővé tette, hogy aznap este is eltöltsük némi időt a városban. Előre megnéztük, hogy melyik buszok lesznek nekünk jók, hogy közelebb jussunk a városhoz. Könnyen megtaláltuk a megállót és hamar meg is érkezett a várt 119-es busz. Ez elvisz az "A" jelzésű metróvonalig, amivel már nagyon könnyen elérhető a belváros. A teljes út 45-50 percet vesz igénybe.

A 100-as busz is jó a belváros irányába, ez a "B" jelzésű metróig visz, de ez időben jóval hosszabb. Buszjegy a buszvezetőtől is vehető készpénzért (cseh korona), de ha nem túl korán vagy nem túl későn érkezel, akkor még a reptéren a jegyárusító bódékat is nyitva találod. Ha jól emlékszem a megállóban még jegyautomata is található. Szóval a jegy megvásárlása alapvetően nem probléma.

Mi 3 napos jegyet választottunk, melynek ára 310 CZK volt. Figyelembe véve, hogy a hosszas séták a november végi 1-4 fokban már nem kellemesek, ezért úgy gondoltuk, hogy hasznos lehet, ha néha fel tudunk szállni egy-egy villamosra.

Ezen a linken találsz egy részletesebb magyar nyelvű gyűjtést a prágai reptérrel kapcsolatos közlekedésről.

Kellemes apartman egy lepukkant épületben

Szállásunkat a már szokásos módon a booking.com-on foglaltuk. Egy a képek alapján jó állapotú apartmanra esett a választásunk Prága 10. kerületében. A lakással nem is volt gond, de az épület kívülről nem volt túl megnyugtató. Szállásadónk Lukas kicsit késve, és a házhoz nagyon hasonló állapotú autóval érkezett. Gyors "mit merre találtok" beszélgetés után kipakoltunk, majd el is indultunk felfedezni Prágát.

Az elveszett sapka története

Nem lesz meleg, ezt tudtuk, ezért Dóri készült is: hozott magával egy sapkát. Pontosabban hozott volna, mert már itthon, a reptér közeli parkolóban kiderült, hogy ezt nem vittük el magunkkal. Ekkor még csak azt feltételeztük, hogy otthon maradt, de később kiderült, hogy teljesen elveszett. Ez egyúttal azt is jelentette, hogy Dórinak nem lett két egyforma sapkája. Prágában még első este sikerült vennünk egy teljesen ugyanolyat neki. Nem vicc, tényleg teljesen ugyanolyan lett. Szükség is volt rá, mert kitartott a csípős hideg erre a pár napra.

Éjszakai belváros

Már javában zajlott a Szent Ludmilla templom (Kostel sv. Ludmily) előtt a karácsonyi vásár. Hasonlóan, mint nálunk, tudsz venni mindenfélét. Szépen ki volt világítva minden, óriási karácsonyfa állt a téren. Bár még csak néhány órája voltunk a városban, de ami elsőre szembe jött, már az is lenyűgöző volt. Már aznap este láttuk a régi városfal 13 kapujából az egyetlen még létezőt, a 33 évig épült és 65 méter magas Lőportornyot (Prašná brána), majd a mellette levő Rendezvények Házát (Municipal House - Obecní dům). Utóbbi a cseh főváros szecessziós műemléke az óváros és az újváros határán. A 20. század elején épült, majd a '90-es évek közepén felújították. Az épületben található az 1200 fő befogadására képes Smetana-terem, amely híres hangversenyterme Prágának. Ezt követően még kb. 1 órát sétáltunk a szebbnél szebb utcákon, majd kihasználva a 3 napos bérletünk előnyét, villamossal mentünk vissza a szállásunkra.

Útiterv nélkül sem maradsz le semmiről

Volt időnk, ezért utunk második napján késői reggelit vettünk a villamosmegálló felé vezető úton a sarki kisboltban és így indultunk felfedezni a várost immár világosban. Gondoltuk most kezdjünk a Moldva túlpartján és így a Prágai vár (Pražský hrad) és a Szent-Vitus székesegyház (Katedrála Sv. Víta) körül sétáltunk. Itt sorban jönnek a dolgok, nem tudtunk rossz irányba menni: Hradcany tér (Hradčanské náměstí), Lobkowicz Palace, Szt. Miklós templom. A közelben van a KGB múzeum. Internetes források szerint a múzeumban maga a tulajdonos vezet végig. Ide mi végül nem mentünk be, egyikünket sem érdekelte annyira a téma, de a fentieket a múzeummal érdemes lehet összekötni. A környéken sétálva sok esetben kiváló panoráma nyílik a folyóra és partjára.

Enni, inni, sétálni

Azt hiszem innen indult el az az ámokfutás a jobbnál jobb ételekkel, aminek csak a hazafelé repülőút jelenthette a végét. Az ebédre célzottan az U Tří růží étterembe érkeztünk egy ismerősöm ajánlására. Mondanom sem kell, nem csalódtunk. Szerintem mindent elmond a lenti fotó. Az adag kettőnknek pont elég volt. Ha pedig már Prága, akkor természetesen sörrel kísértem.

Ebéd után jöhetett az óvárosi tér, illetve a híres csillagászati óra, az Orloj. Hatalmas szerkezet, ami mutatja a Nap és a Hold mozgását, természetesen azon kívül, hogy az aktuális idő és dátum is leolvasható róla. Az épület, amelyen az óra is látható, éppen felújítás alatt állt, de az órát szerencsére nem állványozták fel. Itt már rengeteg turista volt, az Orloj különösen népszerű a Prágába látogatók számára. A tér körbejárása és a kötelező fotók elkészítése után a kb. 10 percre levő Vencel tér volt a célunk. Korán sötétedett, ezért mire oda értünk, már ki voltak világítva a ledsorral feldíszített fák, ami külön hangulatossá tette a sétát Szent Vencel szobráig és a mögötte látható Nemzeti Múzeumig. Ebben az időszakban útközben számtalan bódéból vásárolható kürtős kalács (töltött is!) és forralt bor.

Vyšehrad, Szent Péter és Pál templom

A második teljes napunkon a térképen egy véletlenül megtalált helyszín felé vettük az irányt, de nem kellett csalódnunk. Sőt... miután felértünk a hegytetőre dombtetőre, csodálatos panoráma tárult elénk. Vyšehrad Prága egyik történelmi városrésze, az Újvárostól délre. Nagyon jól, minden irányban rá lehet látni a folyóra és a város egy részére. A Szent Péter és Pál templom és a mellette fekvő sírkert is olyan látványosság, amit nem érdemes kihagyni. Ez a helyszín alkalmas csendesebb, nyugisabb sétákhoz. Találkoztunk néhány turistával, de itt közel sincs az a roham, mint a belvárosi utcákon és tereken.

A folyó felé néző lépcsősoron le tudtunk jönni a kis dombról és szinte azonnal villamosvonalra érkeztünk. Ez kényelmes volt, a néhány megálló alatt lehetőségünk volt kicsit átmelegedni. A következő megálló a Táncoló Ház volt. A ház ötletével először a reptér névadója, Václav Havel hozakodott elő 1992-ben. A terveket meglehetősen sok támadás érte, hogy nem illeszkedik a prágai gótikus, barokk épületeinek sorába. Mostanra azonban már szinte Prága egyik szimbóluma lett.

Kötelező megálló: a Károly híd

Én elsőre úgy voltam vele, hogy szép-szép, de ezen nagyon sokan vannak. Tényleg olyan, mintha a Prágában tartózkodó összes turista egyszerre szeretné megnézni. Persze érthető az érdeklődés, hiszen Európa egyik legrégebbi, és a Moldva első állandó hídja a Karlův most. Sokáig Kőhídnak (Kamenný most) vagy Prágai hídnak (Pražský most) hívták. 1870-ben nevezték át építtetőjének tiszteletére Károly híddá. A híd és a környező utcák után egy gyors ebéd, majd egy kürtőskalács következett. Eléggé átfagytunk már ekkorra (sajnos a választott étteremben sem volt megfelelő fűtés), ezért úgy döntöttünk, hogy egy délutáni pihenőt követően este még lesz lehetőségünk újra útra kelni.

Cseh kocsmák

Ha csak kicsit is szereted a söröket, akkor Prágában biztosan találsz néhány különlegességet. Nekem határozottan az volt a célom, hogy ne csak a belvárosban levő helyeken tapasztalhassam meg a cseh kocsmák hangulatát. Kifejezetten szeretem, ha sikerül egy-egy országban olyan éttermekbe, helyekre eljutni, ami nem a turistákra építve működik. Prágában ehhez a szállásunk irányába eső szimpatikus helyet választottunk a térképről. Kb. 10 percnyi villamosozás után meg is érkeztünk egy kieső kis utcába. A hely tele volt, külön asztalt nem is kaptunk, kiszorultunk két a hely lépcsőfordulójába  kitett bárszékekre tudtunk leülni. Senki nem beszélt angolul, az angol nyelvű itallapot is úgy láttuk, hogy csak szökőévente egyszer szokták elkérni. Kiváló, megérkeztünk - gondoltam. A hely tényleg hozta azt a hangulatot, amit Budapesten az autentikusnak számító helyeken megtapasztaltam, vagy amit élménybeszámolókban olvastam. Kiváló sörök, remek sörkorcsolyák. Utóbbiak közül a Hollumit próbáltam ki. Az ételek, az italok és az egész hangulata miatt még azoknak is érdemes betérniük egy cseh kocsmába, akik egyébként nincsenek oda a sörökért.

Zárásul egy újabb remek ebéd

Utolsó napon már a csomagjainkkal együtt kellett eltöltenünk a repülő indulásáig hátra levő időnket. Próbáltunk csomagmegőrzőt keresni, de vagy zárva voltak, vagy nem nagyon bíztunk abban, hogy a csomagjaink biztonságban lesznek. Hosszabb sétát ezért már nem terveztünk. Egy újabb nagyon finom ebédet (és sört) követően még ittunk egy kávét és elindultunk a reptérre, hogy a késő délutánunkat már Budapesten töltsük.

Prága, a kihagyhatatlan őszi célpont

Nem bántuk meg, hogy ősszel, sőt már kicsit télbe nyúlóan érkeztünk. Ez még éppen alkalmas volt városnézésre (tudjátok: sál, sapka, kesztyű). Összességében ez a két teljes nap, illetve a két fél nap elégnek tűnt ahhoz, hogy lássuk a legfontosabb látnivalókat, bele kóstoljunk a cseh gasztronómiába, megkóstoljak néhány kiváló cseh sört. Ennél több időre talán akkor van szükség, ha szeretsz múzeumokban hosszabb időt eltölteni, vagy nem csak Prágára, hanem annak környékére is kíváncsi vagy.

Határozottan ajánlott célpont! Jól választva repjegyet (vagy autót) és szállást, kifejezetten olcsón is kihozható.

További tippekért, élménybeszámolókért, kövess minket Facebook oldalunkon is!

Szólj hozzá!
Címkék: utazas

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.